Sigarasız Bir Yaşama Merhaba...

16.04.2012

 

İnsanların sigarayı bırakma nedenleri arasında sağlık birinci sırayı almaktadır. Sigara akciğer kanserinin yanı sıra, ağız, gırtlak, böbrek,pankreas ve Rahim Kanserine de yol açmaktadır. Sigara içenlerin kalp krizigeçirme riski, içmeyenlerin iki katı kadardır. Sigara alışkanlığı, damarsertliğinin de temel sebeplerinden biridir. Bunun dışında kronik bronşit ve pekçok solunum yolu hastalığına da yol açmaktadır. Bayanlar için başka riskler desöz konusudur. 35 yaşın üzerindeki sigara içen ve doğum kontrol hapı kullanan bayanlarda kalp krizi riski çok yüksektir. Düşük yapma ve normalden küçük bebek doğum riski de fazladır. Ayrıca, sigara içenler sadece kendi sağlıklarınıdeğil, çevrelerindeki insanların sağlıklarını da riske atmaktadırlar.

 

 

 

Sigarayı bırakmakla Elde Edilecek Yararlar Şunlardır:

 

 

 

Sigarayı bırakanlar içmeye devam edenlerden daha uzun yaşar. Sigarayı bırakmak, akciğer kanseri, kalp krizi, kronik akciğer hastalıkları ve solunumyolu hastalıklarına yakalanma riskini azaltır. Sigarayı bırakanların sağlıkla ilgili şikayetleri azalır. Yiyeceklerin tadını ve kokusunu çok daha iyi almaya başlarlar. Kendilerini çok daha iyi hissederler, eğer bu enerjiyi düzenli yürüyüşler veya başka türlü bir spora dönüştürmeyi başarırlarsa düzenli spor yapmanın getirdiği başka avantajları da elde edebilirler. Bu, sigarayı bırakınca alınabilecek kilolarla ilgili sorunlara da çözüm getirmiş olacaktır. Ayrıca, sigara içmek maliyetli bir iştir. Sigarayı bırakınca, bu masraf sona ermiş olacaktır.

 

Nasıl Bırakmalı?

 

 

 

 Sigarayı bırakabilmek için üç basamağı geçmek gerekir: 1) Kararverme, 2) Hazırlanma ve 3) Devam etme.

 

 

 

 1. Karar Verme;

 

 

 

Neden bırakmak istediğinizi düşünün. Herkesin kendine göre sebepleri vardır. Bırakabilmek için gerçekten istemeniz gerektiğini unutmayın. Eğer daha önce birkaç kez bırakmayı denediyseniz, bilirsiniz ki insan yeniden başlamak için binlerce anlamsız, gerçekte hiç de mantıklı olmayan birçok bahaneyi akla yatkın hale getirir ve tekrar başlar. Bunu engellemek için motivasyonunuzun çokiyi olması gerekir. Kendinizi böyle bir başarısızlıktan alıkoymak için bırakma nedenlerinizi kendi sözcüklerinizle kağıda dökün.

 

 

 

Dayanamayacağınızı düşünüp tekrar başlamayı istediğinizde önce bunlarıokuyacağınıza kendinizi ikna edin. Eğer daha önce bırakmayı denediyseniz nedentekrar başladığınızı da yazabilirsiniz. Tekrar başladığına pişman olmayan insanyoktur. Ama şunu da akılda tutmakta yarar var: İlk iki haftadan sonra dayanmakçok daha kolaylaşır ve yeniden başlama olasılığı büyük ölçüde azalır.

 

 

 

 2.  Hazırlanma;

 

 

 

 Bunun için aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurmak gerekir:

 

 

 

. Ne kadar zamandır sigara içiyorsunuz?

 

. Günde kaç tane içiyorsunuz?

 

. Sizi sigara içmeye iten nedenler nelerdir?

 

. Düzenli bir plana göre mi içiyorsunuz, yoksa değişken mi?

 

. Sabahları çok yoğun sigara içme isteği duyuyor musunuz?

 

. Daha önce bırakmaya çalıştınız mı?

 

. Bırakırken neden sorunlar yaşadınız?

 

 

 

 Sigarayı bırakmak neden zordur?

 

 

 

Belki siz de defalarca bırakmaya çalıştınız. Neden bu kadar zorlandığınızabakalım. Sigara iki tip bağımlılık yapar. 1-Fiziksel bağımlılık, 2-Psikolojikbağımlılık. Fiziksel bağımlılığın sebebi nikotindir. Sigara, içildikten sonramutluluk uyandırdığından hemen hemen tüm sigara içenler gitgide içtiklerimiktarı artırma eğilimindedirler. Sinir sistemi nikotine adapte oldukça içilenmiktar artar, böylece kandaki nikotin miktarı da artar. Daha sonra belli birdüzeye erişince, tiryaki bu düzeydeki nikotin miktarını sağlamak için sigaraiçmeye devam eder. Sigarayı bırakmaya çalıştığınızda vücudunuz hem fizikselolarak nikotinin eksikliğine reaksiyon gösterir, hem de diğer yandan psikolojikolarak bir alışkanlıktan kurtulmanın zorluğuyla yüzyüze kalırsınız. İkisinibirden göğüslemek oldukça zor bir iştir.

 

 Nikotin eksikliği sebebiyle şu semptomlar görülebilir:

 

 

 

 Depresyon, sinir bozukluğu, kızgınlık, hassasiyet, uyuma güçlüğü,konsantrasyon bozukluğu, başağrısı, yorgunluk, iştah artışı. Bu semptomlarkişiyi yeniden sigaraya başlamaya sevkeder, çünkü nikotin seviyesi eski düzeyeçıkınca semptomlar kaybolur. Semptomlar son sigaranızdan sonra 48 ila

 

 

 

72 Saat içerisinde doruğa çıkacaktır. Daha sonra azalarak birkaç Gün ilabirkaç hafta sürebilir.

 

Bütün sıkıntılara rağmen, bu güçlüklere katlanmak için pek çok sebep vardırve sigarayı bıraktığınız için asla pişman olmazsınız.

 

 

 

Öte yandan, psikolojik bağımlılığı aşmak belki de işin daha zor kısmıdır.

 

Edinilen alışkanlıkları ortadan kaldırmak kolay değildir. yemekten sonra,çok yorulduğunuzda, stresli olduğunuzda, keyifli olduğunuzda, arabayabindiğinizde, sabah uyandığınızda vb. siz tüm bu durumlarla ilgili, kafanızdabağlantılar kurdunuz. Artık bu gibi durumlarda otomatik olarak sigara yakmakgibi bir alışkanlık edindiniz. Bırakırken bu bağlantıları kırmanızgerekecektir. Bunun için en iyi yöntem, bir süre için eski alışkanlıklarıdeğiştirmeye çalışmaktır.

 

Bıraktıktan sonra vücudunuzda neler değişecek?

 

 

 

. Eğer rejim yapıyorsanız; hiç zorlanmayacaksınız. Kendinizitutabilirseniz, kilo almazsınız. Rejim yapanlar, bu konuda deneyimli veavantajlıdır. Sigarayı bırakınca kendinizi çok daha enerjik hissedeceksiniz.

 

 

 

Üşenmeyin, spora başlayın. En kolayı yürüyüş yapmaktır. Eğer sigarayıbırakmanızı destekleyen birileri varsa, onlardan size eşlik etmesiniisteyebilirsiniz.

 

 

 

. Eğer rejim yapmıyorsanız (veya yapamıyorsanız); belki de iradenize hakimolamadığınızı düşünüyorsunuz. Sigarayı bırakan biri, yemek yerken de kendinikontrol edebilir. Siz çok daha zor bir işi başaracaksınız. İkisini bir andayapamam diyorsanız; bir iki kilo alırım diye kaygılanmayın. Bu kiloları sonraverirsiniz. Böylece kendinize hakim olabildiğinizi kanıtlayacak, gerçektenistemenin ve kararlı olmanın ne kadar önemli olduğunu göreceksiniz.

 

 

 

 Sigarayı bırakınca vücutta ne gibi değişiklikler meydana gelir?

 

 

 

. 20 Dakika sonra: Kandaki Karbondioksit seviyesi normale döner.

 

. 8 saat sonra: Kandaki karbondioksit seviyesi normale döner  .24 saat sonra: Kalp krizi riski azalmaya başlar  . 2 hafta - 1 Aysonra: Dolaşım düzelmeye başlar. Akciğerlerin kapasitesi

 

%30 artar.

 

. 1 - 9 ay sonra: Öksürme, yorgunluk, nefes darlığı azalır. Ciğerlerdekisiller normal işlevlerini yapabilir hale gelir. Siller ciğerleri temizleyerekenfeksiyon riskini azaltırlar.

 

. 1 yıl sonra: Koroner kalp rahatsızlıkları riski sigara içenlerin yarısıkadardır.

 

. 5 yıl sonra: Kalp krizi riski sigara içmeyenlerle aynı düzeye iner.

 

. Sigarayı bırakmanın sosyal açıdan sağlayacağı faydalar: Kontrolünkendinizde olduğunu, iradenizin ne kadar kuvvetli olduğunu hissedersiniz.

 

 

 

Kendinize güveniniz artar. Daha sağlıklı görünürsünüz. Aileniz dahasağlıklı olur. Egzersiz yaparken zorlanmadığınız için daha sportif olursunuz,bu da görüşünüzü değiştirir.

 

 

 

En azından bir başlangıç yapabilirsiniz... En azından sigara check up'ı ilesağlığınızın durumu hakkında bilgi sahibi olursunuz. Sizi biraz daha bırakmakiçin motive edebiliriz. Daha detaylı bilgi ve randevu için biziarayabilirsiniz.

 

Sayfamızı beğenerek güncel haber ve duyurularımızı, doktorlarımızın sağlık tavsiyelerini Facebook duvarımızdan kolaylıkla takip edebilirsiniz.