Yaza Girerken Sağlıklı Beslenme ve Formda Kalma

16.05.2012

Buz gibi havalar, kalın paltolar, yetersiz fiziksel aktivite, dengesiz beslenme derken aldığımız kilolar; kıyafetlerimizin incelmesiyle gün yüzüne çıkmaya başladı. Böylelikle; pek çoğumuzun gündemini diyet oluşturmaya başladı.  Ve kısa sürede yüksek miktarlarda kilo kaybettiren şok diyetler yine revaçta… Aslında; pek çoğumuz biliyor aç kalarak kilo verilmeyeceğini… Fakat öyle bir yerleşmiş ki bu düşünce çoğu kez aynı hataya düşmeye devam ediliyor.

Peki yaz aylarına sağlıklı bir şekilde, formda girebilmek için neler yapmak lazım?

1-    Öncelikle 3 saat aralıklarla bir öğün yapmak gerekir. Çünkü bu süre kan şekeri seviyesinin normal sınırlarda tutulmasını sağlıyor. Daha uzun süren açlıklarda kan şekeri düşüyor ve önlenemez bir açlık duygusu ortaya çıkıyor, kendimizi tutamıyoruz ve çok fazla yiyoruz. O nedenle 3 ana, 2-3 ara öğün idealdir.

2-    ‘Sabah kahvaltıyı kral gibi yapmak lazım.’ Sözü gerçek. İyi yapılmış bir kahvaltı tok tutar, gün içindeki performansımıza olumlu etkisi vardır.

3-    Rafine karbonhidratlar yerine; bol tahıllı, çavdarlı ekmekler, kepekli makarnalar, kuru baklagiller tercih edilmelidir.

4-    Şekeri hayatımızdan çıkarmalıyız. Şeker bir karbonhidrattır. Biz zaten, ekmekten, sütten, meyveden yeteri kadar şeker alıyoruz, ekstra da basit şeker alarak vücudu yormaya gerek yok.

5-    Tatlı isteğini bastırmak için tarçın kullanın. Çaylarınıza, sütünüze, meyvelerinizin üstüne tarçın ilave edin. Bir de midenizde herhangi bir şikayetiniz yoksa yemeklere hafif karabiber serpin. İçerisindeki krom tatlı isteğini bastıracaktır.

6-    Pişirme yöntemleri de çok önemli. Kızartma, yağda uzun süre kavurmalar hem sağlık için zararlıdır hem de kilo aldırır. O yüzden yağsız tavada ızgara, fırında veya haşlama yöntemini kullanmaya özen gösterin.

7-    1 kilo sebze yemeğine 2 yemek kaşığından fazla sıvı yağ eklemeyiniz. Etli, tavuklu yemeklere hiç yağ ilave etmeyin. Sıvı yağlar, katı yağlara göre sağlıklıdır evet, fakat her çeşit yağın 1 gramı 9 kalori demektir.

8-    Mevsim sebze- meyvelerinde günde en az 5 porsiyon tüketmeliyiz. Renkli sebzeler, meyveler vitamin deposudur. 

9-    Yaz aylarında terlemeyle birlikte sıvı atımımız arttığı için, sıvı alımımızı arttırmalıyız. Günde en az 2 litre su içmeliyiz.

10- Yemeklerinizi yavaş yavaş, uzun uzun çiğneyerek yiyin.

11- Yemeklerden önce su içiniz veya çorbayla öğüne başlayın ki; mide hacmi artsın, doyma hissi çabuk olsun.

12- Havalar güzel, her yer yemyeşil ,çiçekler açmış… Bu fırsatı kaçırmayıp haftada 3-4 gün en az 40 dakika bir yürüyüş yapın. Fiziksel aktiviteyi çok abartmamak lazım, düzenli olarak yapabileceğiniz bir aktivite türünü seçmek gerekmektedir.

Diyetisyen Başak Coşkun

Medilife Sağlık Grubu

Sayfamızı beğenerek güncel haber ve duyurularımızı, doktorlarımızın sağlık tavsiyelerini Facebook duvarımızdan kolaylıkla takip edebilirsiniz.