Okul Çağındaki Çocuk Nasıl Beslenmeli?

11.09.2014

 

Çocukluk dönemi;

çocuklarda ilerideki beslenme alışkanlıklarının oluşmasında, bedensel ve zihinsel gelişimlerini tamamlayarak sağlıklı bir vücuda sahip olmasında önemli bir rol oynar. Bu dönemde çocukların beslenmesine gösterilen özen; okul başarılarında da pozitif bir artışa neden olur.

       İlköğretim ve ortaöğretimin başladığı şu günlerde çocukların zihinsel, fiziksel ve duygusal gelişimlerine olumlu katkıda bulunmak için çocuklara yönelik sağlıklı yaşam ve beslenme önerilerini şu şekilde sıralayabiliriz.

KAHVALTI ÖĞÜNÜ ÇOK ÖNEMLİDİR!

Çocuğunuzu okula kesinlikle aç göndermemeye özen gösterin. Hatta siz de kahvaltıyı onla birlikte yapın. Yumurta, süt, peynir, biraz yeşillik ve tam tahıl ekmeğinden oluşan bir kahvaltı öğünü; 4 besin grubunun hepsini karşılar.  Eğer çocuğunuz okul dönemi klasik kahvaltıda zorlanıyorsa; 1 bardak süt ve tam tahıllı gevrek (içine ceviz kuru meyvede ilave edilebilir.) ile de kahvaltısını yapabilir.

BESLENME ÇANTASINA ARA ÖĞÜN KOYUN!

Sağlıklı bir beslenme düzeni ana öğünler haricinde ara öğünleri de içerir.  1 porsiyon meyve, 1 avuç karışık kuruyemiş (ceviz, fındık, badem, leblebi, kuru üzüm gibi), veya evde yapılan az yağlı esmer unla poğaça, kek tarzı atıştırmalıklar ara öğün için ideal seçeneklerdir.

ÖĞLEN YEMEĞİ KESİNLİKLE YENMELİ!

Okulların tam gün veya yarım gün olmasına göre değişmekle birlikte ana öğünler çok önemlidir. Eğer okul tam gün ve yemekhane varsa; aile yemek listesini temin edip; gözden geçirmeli ve çocuğuna tüketmesi gerekenleri anlatmalıdır. Yemeklerin hijyenik koşullarda üretildiğinin ve sağlıklı besinler kullanıldığı konusunda emin olunmalıdır. Eğer okulda yemekhane düzeni yoksa; aile kantindeki besinleri öğrenmeli ve ona uygun çocuğuna harçlık vermelidir. Evden esmer sandviç ekmeğine peynir, tavuk, köfte, ton balığı tarzı protein ağırlıklı besinler koyulması ve yanında ayranla desteklenmesi çocuğun tok kalma süresini uzatmaktadır.

Eğer çocuğunuzun okulu yarım günse; sabah kahvaltı öğünü ve öğlen öğününü lütfen yaptırarak gönderin.

OKUL PERFORMANSINI ARTTIRMAK İÇİN ŞU BESİNLER TÜKETİLMELİ!

Özellikle balık sezonu da açıldığında; haftada en az 1 defa akşam yemeklerinde ızgara veya fırında buğulama olarak çocuğunuzun balık yemesine özen gösterin.  Balık; omega-3 ten zengindir, kemik gelişimi, gözlerin iyi görmesi, beyin gelişimi için önemli olan vitamin ve mineralleri içerir.

Kuruyemişlerden ceviz, fındık, badem, her gün 1 avuç tüketilmelidir.

Süt - yoğurt grubu çocuğun günlük beslenmesinde en az 3 porsiyon olmalıdır. 

Mevsim meyveleri ve sebzelerinin tüketilmesi hem çocuğunuzun bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklara yakalanma riskini azaltır hem de içerdiği liflerle sindirim sisteminin sağlıklı çalışmasında yarar sağlar.

Bunların yanında eğer çocuğunuzda vitamin- mineral eksiklikler varsa; bunlar ek takviyelerle giderilmelidir.

 

Unutmayın; çocuğunuz beslenme alışkanlığını anne ve babasından alır. O nedenle siz de doğru beslenmeyi öğrenerek; çocuğunuza öğretmelisiniz!

 

                                                                                                           UZM. DYT. BAŞAK COŞKUN

Sayfamızı beğenerek güncel haber ve duyurularımızı, doktorlarımızın sağlık tavsiyelerini Facebook duvarımızdan kolaylıkla takip edebilirsiniz.