İnsülin Direnci'ne Dikkat...

30.07.2019

İnsülin direnci; dolaşımda insülin bulunmasına rağmen biyolojik etkisini gösterememesidir.

İnsülin direnci kontrol altına alınmadığında; insülin etki gösteremediğinden kanda şeker oranı artar, pankreasa kandaki şekeri taşıyacak yeterli insülin olmadığı sinyali gider ve daha fazla insülin salgılanır. Bunun sonucunda da halk arasında "şeker hastalığı" olarak bilinen durum oluşur.

Kimlerde görülme olasılığı yüksektir? 

  • Genetik faktörler; ailesinde insülin direnci veya şeker hastalığı olanlar
  • Sedanter (hareketsiz) yaşam sürenler
  • Gebelik döneminde, gestasyonel diyabet (gebelik şekeri) tanısı alanlar
  • Kilolu ve obez bireyler
  • Bel çevresi erkeklerde 94 cm, kadınlarda 80 cm'in üzerinde olanlar
  • PCOS (Polikistik Over Sendromu) olanlar
İnsülin direnci olup olmadığını öğrenmek için, dahiliye uzmanı tarafından muayene olunur. Kanda bakılan açlık kan şekeri ve insülin değeri ile hesaplanan Homa-IR indeksi üzerinden tanı konur.

"İnsülin direncinde; ilaç tedavisi, beslenme tedavisi ve egzersiz bir bütündür."

İnsülin direci olanlar nelere dikkat etmelidir?
  • Özellikle kilolu ve obez bireylerde ağırlık kaybı, yaşam tarzı değişiklikleri önemlidir.
  • Basit karbonhidratlar yerine, kuru baklagiller (haftada en az 2-3 kez), tam tahıl ürünleri ve bulgur gibi kompleks karbonhidrat içeren lifli besinler tüketin.
  • Çok uzun saatler aç kalmayın, 3 ana öğünü atlamamaya çalışın ve porsiyon kontrolü yapın.
  • Meyvelerin suyu yerine kendisini tüketmelisiniz. Çünkü meyveler aynı zamanda lif içerirler ve yapılan çalışmalar lifli beslenmenin insülin duyarlılığı üzerinde olumlu etkisi olduğunu göstermiştir.
  • Meyvelerin yanına süt/yoğurt/ayran veya ceviz/badem/fındık gibi besinler eklemek kan şekerini kontrol etmeye yardımcı olur.
  • Bu besinleri mümkün olduğunca az tüketin: havuç, patates, mısır, beyaz undan yapılmış hamur işleri (ekmek, poğaça, açma, börek vb.), tatlılar ve şekerli şeyler, gazlı içecekler, fast food, çok yağlı ve tuzlu yemekler.
  • Şekersiz olsun diye tatlandırıcılı şeylere çok fazla yönelmemek gerekir. Tatlandırıcılarla ilgili yapılan çalışmalar sınırlıdır, yan etki bildirilmemesine rağmen uzun dönemde ne olacağı bilinmediğinden önerilmemektedir.
  • Gün içinde en az 2 litre su içmeye dikkat edin.
  • Düzenli egzersiz yapın.

Detaylı bilgi ve randevu için Tel: 0212 866 80 80
Dyt. Elif ZEREK hakkında detaylı bilgi için tıklayınız.





Sayfamızı beğenerek güncel haber ve duyurularımızı, doktorlarımızın sağlık tavsiyelerini Facebook duvarımızdan kolaylıkla takip edebilirsiniz.